HAŞHAŞLI POĞAÇA (PEKSİMET)

Bugün sizlerle eşimin memleketi olan Uşak'a özgü bir tarif paylaşacağım. Aslında Uşak'a özgü olması tariften ziyade kullanacağım malzemeden dolayı öne çıkıyor. Evet bugün ki tarifimin adı; Haşhaşlı Poğaça. Aslında Uşak'ın Banaz ilçesinde buna Peksimet diyorlar. Ve o kadar güzel yapıyorlar ki gerçekten yolunuz o taraflara düşerse gidip birde yerinde yemelisiniz. 



Eşim ile nişanlandıktan hemen sonra bir bahar gününde Karadenizden ailem ve akrabalarımla yola çıktık ve 6 saat yolculuktan sonra Banaz'a ulaştık. Bu sayede Banaz ve çevre illerini de gezme fırsatı bulduk. Yolculuk esnasında  yol kenarlarında özellikle bembeyaz ve mosmor çiçeklere bürünmüş uçsuz bucaksız tarlalar gördük. Bir an kendimizi dünyaya kendisini çiçekleri ile tanıtan Hollanda'da gibi zannettik. Merakla eşime dikkatimizi çeken o çiçekleri sorduğumda bana onların Haşhaş olduğunu söyledi. 

                                 ( www.bilgialanı.com adresinden alıntıdır. )

O zamana kadar haşhaşın o renk çiçekler açtığını ve daha sonra kabuğa dönerek içerisinde haşhaşın yetiştiğini bilmiyordum. Hatta eşim şöyle bir ayrıntı daha paylaştı. O beyaz renkli olanların içerisinden sarı haşhaş, mor olanların içerisinden ise siyah haşhaş çıkıyormuş. Hatta bununla kalmayıp biraz erken gelseydik bize salatasını bile yapabileceklerini ama bunun için topraktan yeni çıkan, boy atmayan taze filiz halleri ile mümkün olduğunu bahsetti. Tabi o sene olmasa da daha sonra salatasını da yedik :)

Her güzel geçen günün ardından artık geri memlekete dönme vakti gelmişti. Sağolsun kayınpederim ve kayınvalidem bizlere bolca sürtülmüş sarı ve siyah renkli haşhaşlardan yaptırmışlardı. 

Günümüzde ki hemen her şey gibi sürtülmüş haşhaşta makineleşmeden nasibini almış. Eskilerden sürtülmüş haşhaşın kendine özel taşı varken artık her şey gibi o da tarihte yok olmaya yüz tutmuş. Ama ben bu noktada çok şanslıydım. Çünkü çoğunuzun görmediği belki varlığından bile haberdar olmadığı o taşı genç kızlığından bu yana saklayan kayınvalidem de buldum.  



Ne taşı olduğunu bilmiyorum ama epey bir ağır olduğunu eşimin kaldırırken ki zorlanmasından anladım :)

Her zaman besleyici tariflerin yanında hep doğal olanını da tercih etmeye çalıştım. Bu tarifimde anlayacağınız üzere epey bir doğal oldu. Şimdi biran önce Haşhaşlı Poğaça (Peksimet) tarifime geçmek istiyorum.



Malzemeler :

1,5 Su bardağı süt
1 Su bardağı su
Yarım Su bardağı sıvı yağ
2 Tatlı kaşığı şeker
1 Tatlı kaşığı tuz
1 Paket maya
Un

İçi için ;

Sürtülmüş sarı haşhaş
Sıvı yağ

Hazırlanışı :

Süt, su, yağ ve eğer yaş maya kullanıyorsanız maya, tuz ve şekeri katıp karıştırın. Eğer toz maya kullanıyorsanız sıvı malzemeleri karıştırdıktan sonra un ile beraber katabilirsiniz. Unu kontrollü bir şekilde katın. Çok fazla ele yapışmayacak çok da sert olmayacak kıvama gelince hamur istenilen kıvama gelmiş demektir. Hamurunuzun üzerini temiz bir bez yardımıyla kapadıktan sonra 45 / 60 dk. arası dinlendirmeye bırakın. İçi için ölçü vermedim. Çünkü bu sizin ne kadar haşhaşlı sevdiğinize bağlı. Haşhaşı yağ ile karıştırarak sürülebilir kıvama getirin. Yağda da miktar belirtmedim. Çünkü bazı haşhaşlar çok yağlı olabiliyor. Hamurunuz mayalandıktan sonra 8 eşit parçaya bölüp beze yapın. Sonra tezgahınızı az unlayarak servis tabağı büyüklüğünde oklava ile açın. Oklava ile yapılan tarifler bazılarını zorlayabilir ama bu tarif onlardan değil korkmayın. :) Sadece tabak büyüklüğünde olması yeterli. Her açtığınız hamurun üzerine haşhaşlı karışımdan sürün. Ben bezeleri 4'er 4'er ayırarak yaptım. 2 tane kalıpta pişirdim yani. 4 hamura aynı işlemi yapıp en üsteki hamura haşhaşlı karışımdan sürmeyin. Diğer 4 hamura da aynısını yapın. Bu şekilde de yarım saat kadar bekletin ki bu güzel açılması için şart. Sonra hamuru elinizle kenarlardan çeke çeke incelterek açın. Yırtılması çok önemli değil ama yırtılmaz ise daha bir katları belirgin oluyor. Çok kolay açıldığını sizde göreceksiniz. Kolay açılmasına neden olan içine sürdüğünüz yağlı haşhaş olduğu için elinizi yağ konusunda korkak alıştırmayın derim. Açtıktan sonra üzerine tekrar haşhaş sürün ve rulo yapıp yağlanmış kek kalıbınıza yerleştirin. Üzeri kızarana kadar fırında pişirin. Fırından çıkartınca üzerine bir bez örtmeyi unutmayın. Aksi takdirde çok kuru olacaktır. Bu şekilde soğumasını beklerseniz üzeri hafif çıtır, içi ise yumuşacık olacaktır. Ben sunumunu bu şekilde sevdiğim için kek kalıbında yaptım. Siz düz tepside de yapabilirsiniz. İşte hepsi bu kadar. Kat kat açılmış Haşhaşlı Poğaçanız hazır. Afiyet olsun...

20 yorum:

  1. Haşhaşın poğaçada kullanıldığın daha önce duymamıştım. Sayenizde öğrenmiş oldum. Haşhaşı seven biri olarak deneyeceğim. Ellerinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haşhaş gerçekten sağlık deposu bir bitki. Mutlaka denemelisiniz.Salatasını da mevsimi geldiği zaman yapacağım. Teşekkür ederim.

      Sil
  2. Ellerine sağlık canım çok güzel görünüyor. Bayılırım haşhaşlı ve cevizli poğaçaya. Bu arada seni mimledim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler canım... Haşhaş klasiğin her zaman dışında. MİM lendim demek. Tekrar teşekkürler en kısa sürede bende cevap vererek mimleme yapacağım :)

      Sil
  3. çok güzel bir poğaça, ellerine sağlık.

    YanıtlaSil
  4. Bu postu görünce talebelik günlerim geldi aklıma. Trenle Ankara'ya giderken gece yarısı mutlaka Eskişehir'de tren durunce haşhaşlı çörek alıp yerdik. Ellerinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel. Sizi geçmişe götürüp bir an da olsa o güzel günleri hatırlatıp tebessüm ettirebildiysem...

      Sil
  5. Aaaa ben de sizden öğrenmiş oldum haşhaşın mor renkliçiçekler açtığını ve sonra kabuğa dönüşüp haşhaş olduğunu :)Ellerinize sağlıkçok güzelgörünüyor..Afiyetle tüketin..Sevgiler..
    (Zeyno'nun Mutfağı)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim canım. Hatta birşey daha söyleyeyim mi? Eşim küçükken diş çıkaracağı zaman malum o dayanılmaz ağrıları çekerken kayın validem pir parmak sürtülmüş haşhaşı sürünce uyuştuğundan mütevellit faydasını görürmüş :)

      Sil
  6. Genelde tahin pekmez, nutella , ya da zeytinli falan yaparım çöreği. Sarı haşhaş ezmesi bulmam lazım:) Eline sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim nilgüncüğüm. Bu işin ticaretini yapmıyoruz. Kayın validemler de yapmıyor ama yardımcı olmak adına gönderilebilir. Ancak onuda biraz fazla göndermeleri gerekir ki en azından işini görsün. ;)

      Sil
  7. Ellerine sağlık harika kıyır kıyır görünüyor sevgiler

    YanıtlaSil
  8. Sayende neler neler ogrendim, oyle guzel bir cicekten hashas ciktigina inanmak zor oluyor :) Enteresan bir bilgi oldu canim tesekkurler... Corek de harika olmus, ellerine saglik...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Uzaktan bir lale gibi ama yaprakları o kadar sert değil, yumuşak. İnşallah yolun oralara düşerse her zaman beklerim. Safranbolu'ya da beklerim tabi :) Elazığ'dan da selamlar :)

      Sil
  9. ayy harika görünüyorlar ellerinize sağlık:) bende arasıra yemek tarifleri deneyip blogumda paylaşıyorum beklerim :) sedosun.blogspot.com

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim sedoşum. Her zaman beklerim. Bende nar reçelini favorilerime aldım bile. :)

      Sil
  10. Muhteşem bir lezzettir...Kahvaltıda dahi bayılıyorum...Ellerinize sağlık...

    YanıtlaSil
  11. Çok çok eskiden Uşağa yolum düşmüştü güzel bir ilimiz.Haşhaşlı çörekler de nefis eşine sağlık canım sevgilerimle.

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...